Чи знали ви про приховані символи та забуті традиції
предків, пов'язані із зимою та різдвяно-новорічним циклом?
Насамперед, звідки коляда? Від давньоримських календ. Звідси
- і слово "календар". А ще давні римляни називали календами перший
день кожного місяця, а рік у них поділявся на 10 місяців.
На думку українського дослідника фольклору і традицій Ксенофонта
Сосенка, слово "коляда" може бути іранського походження і
перекладається як "сонце тут". Коляда має й кілька синонімів: калита
і корочун.
Калитою називали випечений у формі сонця круглий пухкий
корж, який підвішували на шворочці та влаштовували забави під час Андріївських
вечорниць у ніч з 12 на 13 грудня. І не випадково, бо калита нагадує сонце.
Корочун - від "короткий". Грудень - час коротких днів, символічного
вмирання і народження сонця.
Символами хранителів роду здавна був дідух - дід і солома на долівці - баба. Щороку по святах (на Йорань) дідуха й солому спалювали або закопували. Наступного року неодмінно плели і стелили нові.
Кутя - ритуальна страва не тільки для живих, а й для
померлих, котрі відвідують родичів у цей сакральний час. Слова коляда, калита,
корочун на думку ряда дослідників мають спільний корінь, спільне походження -
вони не зовсім синоніми. Вірніше буде сказати, що різдвяна кутя, як і
поминальне коливо приготована із пшениці з медом, що вказує на їхню
спорідненість.
У колядках присутні три теми: космогонія (зародження світу,
зв'язок із зорями й Місяцем), землеробство, (де згадано про весну і зелень; не
дивно, адже наші предки святкували новий рік навесні) і пісні із християнським
змістом, які прийшли у наші традиції пізніше, із запровадженням християнства.
Вертеп спочатку був суто ляльковий і зберігся до нашого часу як шопка (або ж
інсталяція), а от вертепна драма із перебраних людей (перфоменс) став частиною
вуличних ігрищ і народним театром. Зазвичай розігрували вертепи молодь або
студенти, які в час різдвяних свят були вдома і веселили публіку.
Старий-новий рік або свято Маланки й Василя відзначали
відповідно 13 і 14 січня. Це було своєрідне пошлюблення чоловічого та жіночого
начал задля народження нового року. Особливо добре і цікаво збереглися традиції
Маланки (або Переберії) у Чернівецькій області.
У багатьох селах Маланка (перебраний) хлопець робив у хаті дрібні збитки.Це вважали добрим знаком і саму Маланку за це не сварили. Тобто, у хаті спеціально влаштовували невеличкий хаос, аби із цього хаосу і безладу постав новий лад і новий рік.
На свято Василя хлопці засівали і бажали господарям
щастя-здоров'я. Поруч із щедруванням на Василя по селах водили Козу. Це також
бути символом смерті старого і народженням нового року. Життя перемагало
смерть.
Обряд Кози розігрувався у когось вдома. Для цього існувало
три головні персонажі: Коза (перебраний хлопець), Стрілець (Мисливець), який
козу вбивав і Лікар, який Козу оживляв.
Загалом цикл різдвяних свят завершувався Водохрещам або
Йорданом. На думку деяких дослідників Йордань походить від
"Яра-Дана". Позаяк Дана була язичницькою покровителькою вод і річок
(звідси Дністер, Дін, Дніпро, Десна - всюди присутній корінь "дан"),
а ярий - це весняний, тож ідеться про освячення води і народження у воді нового
життя.
Цикл різдвяно-новорічних свят поєднує у собі символіку трьох
стихій: Різдво (сонце) - вогонь. Тобто, народження сонця; Василя (засівання
землі або її запліднення) - зерно, та Водохреща (вода) - життя, адже все
народжується у воді.
Немає коментарів:
Дописати коментар